Elokuun viimeinen päivä ja aivan tavalliset hautajaiset Maan tomua sinä olet, maan tomuun sinä palaat.

Jokaisen ihmisen synnin palkka on kuolema

Ihminen on kuin karjalauma - pelokas lauma, joka kulkee täällä teuraseläimen tavoin. Ja sellaisia me olemmekin. Jokaista ollaan viemässä teuraaksi - kuolema on näet meidän jokaisen osa. Sitten on jokin voima, joka ihmistä hallitsee. Ehkä se on vain pelko. Ihmisen sisällä. Joka ihmistä hallitsee. Sellaista laumaa on helppo viedä. Mihin tahansa. Heidät on helppo saada uskomaan mitä tahansa. Sillä mikä tahansa sumentaa heidän aivonsa kuoleman todellisuudelta, siltä valtavalta pelolta, joka siihen liittyy, kelpaa korvikkeeksi. Televisiot, hienot autot, työpaikat ja tittelit, politiikka, narkomania, alkoholismi, urheilu, mikä tahansa käy. Kunhan unohdan tuomioni, syntieni palkan, kuoleman.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (24 kommenttia)

Käyttäjän heikkitoivonen kuva
Heikki Toivonen

Kiitos Jani - sinun koruttomalla kirjoitustyylilläsi elämän haurauden, ohikiitävyyden, ihmisen turmeltuvaisuuden ja kuoleman käsittely on jopa miellyttävää luettavaa.

Kaikki lähtee yksilöstä - hänellä on se valta valita, mitä elämänsä aikana haluaa edistää. Ja sillä on merkitystä perässämme tulevien kannalta.

Tai olisi - riippuen siitä, olemmeko valinnoillamme ihmisyyden ja suuren kirjon eläin- sekä kasvikunnasta kohtalon jo sinetöineet.

Jälkimmäiseen ajatukseen ei kuitenkaan kannata antautua, se olisi luovuttamista. Martti Lutherin ajatus omenapuun istuttamisesta on vaalimisen arvoinen.

Käyttäjän JaniKuusela11 kuva
Jani Kuusela

Kiitos Heikki, harvoin tapaan noin älykkäitä yksilöitä.

Yhden asian olen hautausurakoitsijan ammatissa seitsemän vuoden aikana, ja noin puolentoista tuhannen vainajan jälkeen, oppinut - elä kun olet vielä elossa

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila

"Kunhan unohdan tuomioni, syntieni palkan, kuoleman." Jani Kuusela

"Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme." Room.6:23

Blogisti tuo esille äärimmäisen vakavaa asiaa, kirjaimellisesti kuolemanvakavaa asiaa.
"Sillä mikä tahansa sumentaa heidän aivonsa kuoleman todellisuudelta, siltä valtavalta pelolta, joka siihen liittyy, kelpaa korvikkeeksi." (Kuusela)

Niin, ihmiset kulkevat omantuntonsa paaduttaneena, tyhjin ja lasittunein katsein kuin karjalauma kohti kuolemaa ja iankaikkista eroa Jumalasta.

Lutherin muodolliset oppiteesit ja omenapuuvertaukset eivät merkitse ratkaisua muuhun kuin paatuneisuuden syventämiseen. Lyödään vielä muutamat lutternaulat lisää siihen kirstun kanteen, jonka avautuminen iäisyyden koittaessa paljastaa sen, mistä elämässä todellisuudessa oli kysymys.

Käyttäjän JaniKuusela11 kuva
Jani Kuusela

Jokainen sovittaa syntinsä, joko ilman Kristusta, tai Kristuksen kanssa. Siinä ei ole erotusta. Jokaisen ihmisen synnin palkka on kuolema.

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila

"Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla
muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman." Apt. 4:12

Ainoa Pelastaja sekä syntiemme Sovittaja on Kristus Jeesus, Jumalan Poika.

Omalta osaltani suosittelen pysyttelemistä Kristuksen opissa, Jumalan sanan totuudessa.
Jokaisella on ilman muuta vapaus kehitellä omassa päässään ja ajatuksissaan itselle mieleisiä ja hauskoja sovitusteorioita. Teorioissa vain on se yksi ikävä piirre, että ne ovat painoarvoltaan yhtä tyhjän kanssa. Ne antavat vauhtia vain yhteen (1) suuntaan;
lopulliseen eroon Jumalasta, iankaikkiseen kadotukseen, helvetin tuleen.

Käyttäjän AnssiPajala kuva
Anssi Pajala Vastaus kommenttiin #6

"Jokaisella on ilman muuta vapaus kehitellä omassa päässään ja ajatuksissaan itselle mieleisiä ja hauskoja sovitusteorioita."

Niin toki on, ja Kristuksen aikaansaama sovitus on yksi näistä. Todellisuudessa ihan kaikki ovat kuitenkin matkalla samaan olemattomuuteen. Siksi vähänkin fiksummat ihmiset pyrkivät elämään tätä päivää varten, kuten John Lennon on asian kauniisti ilmaissut.

Käyttäjän JaniKuusela11 kuva
Jani Kuusela Vastaus kommenttiin #6

Niin. Tarkoitin että kuolema, eli synnin palkka, otetaan vastaan, joko ilman Kristusta tai Kristuksen kanssa. Joka tapauksessa se tulee. Itse kuolen Kristuksen kanssa. Tai itseasiassa, jos Raamatun oikein lukee, olen jo kuollut yhdessä Kristuksen kanssa, enkä minä enää elä, vaan Kristus elää minussa. Gal.2:20

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

#3

>Lutherin muodolliset oppiteesit ja omenapuuvertaukset eivät merkitse ratkaisua.....

ooo

Eikö voi ajatella että se omenapuun istuttaminen kertoo toivosta kuoleman jälkeenkin.
Joku sanoi että elämä ei pääty pisteeseen, vaan puolipisteeseen.

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila

Omenapuuvertauksessa on oma kauneutensa. Sen viisaus on nähdäkseni lähinnä siinä, että toivoa ei kannata menettää, vaikka loppu näyttäisi olevan aivan oven edessä.

Karu totuus näet on, että omenapuuharrastus ei ketään voi pelastaa sen enempää kuolemalta kuin viimeiseltä tuomioltakaan. Tämä on toki selvää.

Mikä sitten pelastaa ja antaa sovituksen meidän synteihimme?

Vastaus on Raamatussa: vain yksin Jeesus pelastaa. Meidän tulee uskoa Häneen syntiemme sovittajana ja tulla sydämessämme kuuliaisiksi Jumalan evankeliumin totuudelle.

"Sillä se on hyvää ja otollista Jumalalle, meidän vapahtajallemme, joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.
Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus," 1.Tim.2:3-5

Käyttäjän veikko72vv kuva
Veikko Virkkunen

Nythän meille on luvassa onni ja autuus. Se tosin edellyttää Venäjän kansalaisuuden anomista, sillä Putin on luvannut kaikille venäläisille pääsyn paratiisiin kuoleman jälkeen, kun ydinsota alkaa. Muut joutuvat helvettiin.
Aiemmin Putin sanoi, että neljäs maailmansota käydään kivillä ja kepeillä. Tarjahan voisi pyytää, että suomalaiset pääsevät mukaan venäläisten joukossa. Silloin ei tarvisisi anoa Venäjän kansalaisuutta.

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

#7

>Aiemmin Putin sanoi, että neljäs maailmansota käydään kivillä ja kepeillä.

ooo

Tuskin sanoja oli putin, veikkaisin Einsteiniä.

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila

Wikipedian lahjomattoman :) tiedon mukaan veikkauksesi osui aivan oikeaan.

"En tiedä, millä aseilla kolmas maailmansota soditaan, mutta neljäs maailmansota tullaan sotimaan kepeillä ja kivillä." Albert Einstein

https://fi.wikiquote.org/wiki/Albert_Einstein

Käyttäjän JaniKuusela11 kuva
Jani Kuusela

Ja tällä hetkellä näyttää, että on käynyt niin kuin lypsyrobotti navetassa. Karja kulkee ilman että kukaan heitä edes hoputtaa. Valvontakameroista vaan seurataan, että navetassa on kaikki hyvin. Robotti johtaa laumaa.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila

Mitä se sellainen ”synti” oikein on kun palkkana on peräti kuolema? Minä kun olen koko ajan tiennyt, että kuolema on seurausta solubiologisesta kehityksestä, eikä siitä syntinä pidetystä ”jostakin”. Ei ihminen kuolemaa pääse pakoon, mutta kuolemanpelosta uskotaan kaikenmaailman jumaliin, joiden kautta saadaan ”pelastus”.

Käyttäjän JaniKuusela11 kuva
Jani Kuusela

Niin, kuolema on tasa-arvoisin asia maailmassa, se on jokaisen osa tai palkka, haluatpa asian ilmaista miten tahansa. Samasta portista menee rikas ja köyhä.

Käyttäjän majuripasi kuva
pasi majuri

En itsekään pidä syntejä ja kuolemaa yhteismitallisina. Ihmiset elävät miten elävät ja jossain kohtaa kuolevat. Eipä tuossa paljon ole ihmeteltävää. Tässä iässä on jo nähty että elämä voi päättyä silmänräpäyksessä ja keneltä tahansa. Elämä on tässä ja jokainen voi miettiä, mitä sillä tekee.

Ihminen kuolee kun kuolee, oli tehnyt syntejä tai ei. Itse en usko että kolmekuukautinen vauva kuollessaan on ehtinyt kovin paljon syntejä tehdä joten kuolema ei ole tullut syntien takia. Jos vauvan kuolema oli Jumalan tahto, mitä se kertoo Jumalasta? Tosin, kaverihan on tappanut ihan tavallisia ihmisiä mitä vähäpätöisimmistä syistä ja hävittänyt kuulemma kokonaisia kansakuntia joten...

Käyttäjän JaniKuusela11 kuva
Jani Kuusela

Synti on sanana vahva. Se osoittaa että jokainen ihminen on syyllinen moraalin edessä. En tiedä eläisikö ihminen ikuisesti, mikäli hän onnistuisi moraalissa täydellisesti aina. Tuskin. Mutta synti on sanana paras ilmaisemaan sitä turmelusta, jossa elämme. Ja on todella suurta armoa ja mitä suurinta oikeudenmukaisuutta, että jokainen on kuoleman oma. Juurikin niin - kuoleman oma. Kuoleman omistama. Ja kuolema lunastaa omansa - aikanaan - jokaisen, olitpa rikas tai köyhä, nokkela tai tylsimys.

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila

Tämä maallinen fyysinen ruumiimme on kuoleman oma. Siitä on huomattavan helppoa olla Kuuselan kanssa samaa mieltä. Pelkistettynä tuo "viisaus" tunnetaan myös nimellä 'mihin puu kaatuu, siihen se maatuu'.

On selvää, etten tunne tai osaa oivaltaa Kuuselan mietteitä kovinkaan pitkälle. Mutta se on jokaisen otettava huomioon, että vaikka maallinen ruumiimme kuoleekin, niin sielun osalta tilanne on aivan toisenlainen.

Ei tarvitse paljoa olla perillä Jeesuksen julistamasta evankeliumista, kun ymmärtää asian: "Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää Häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin." Matteuksen evankeliumi 10:28

Käyttäjän JaniKuusela11 kuva
Jani Kuusela Vastaus kommenttiin #18

24. Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos ei nisun jyvä putoa maahan ja kuole, niin se jää yksin; mutta jos se kuolee, niin se tuottaa paljon hedelmää.
25. Joka elämäänsä rakastaa, kadottaa sen; mutta joka vihaa elämäänsä tässä maailmassa, hän on säilyttävä sen iankaikkiseen elämään.

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila Vastaus kommenttiin #19

Nuo tärkeät jakeet tarkoittavat tätä aikaa, jossa me nyt elämme fyysisessä ruumiissamme. Isossa kuvassa tilanne on seuraava:

Jos olemme vihanneet omaa elämäämme Kristuksen tähden tässä ajassa ja lähteneet tietoisesti seuraamaan Jeesusta, niin saamme periä iankaikkisen elämän Isän luona taivaan kirkkaudessa.

Muussa tapauksessa, siis jos on elänyt itsekkäästi ilman nöyrtymistä Jumalan tahdon alle, seurauksena on iankaikkinen kadotus, lopullinen ero Jumalasta ja helvetin tuli.

Käyttäjän JaniKuusela11 kuva
Jani Kuusela Vastaus kommenttiin #20

Jos olemme vihanneet omaa elämäämme Kristuksen tähden tässä ajassa ja lähteneet tietoisesti seuraamaan Jeesusta, niin palkkamme on kuolema.

Jos emme ole vihanneet elämäämme tässä ajassa ja lähteneet seuraamaan Jeesusta, niin palkkamme on kuolema.

Itse asiassa Jeesuksen seuraaminen on sitä, että on valmis kuolemaan. Jo eläessään. Jeesuksen seuraaminen on sitä, että ottaa ristinsä ja on valmis lähtemään täältä joka hetki.

Se, mitä tapahtuu kuoleman jälkeen tai sen yhteydessä, on vain Jumalan tiedossa. En lähde arvioimaan, enkä tuomitsemaan ketään. Sillä millä tuomiolla minä tuomitsen, sillä minut tuomitaan.

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila Vastaus kommenttiin #21

Jani Kuusela: "Jos olemme vihanneet omaa elämäämme Kristuksen tähden tässä ajassa ja lähteneet tietoisesti seuraamaan Jeesusta, niin palkkamme on kuolema."

Room.6: "Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme."

Kuusela tarjoaa kylmää kuolemaa ja Raamattu iankaikkista elämää Jeesuksen seuraajille.

Kumpaa pitäisi uskoa, Kuuselan vai Jumalan sanaa?

Minä uskon sydämessäni Jumalan sanaan ja annan Kuuselan vapaasti kaupitella kuolinsanomaansa.

Toki toivon, että Kuusela lakkaisi kapinoimasta Jumalan evankeliumia vastaan.

Käyttäjän JaniKuusela11 kuva
Jani Kuusela Vastaus kommenttiin #22

Hautausurakoitsijana olen laittanut arkkuun noin puolitoista tuhatta vainajaa - mukana Jeesuksen seuraajia ja ateisteja. Kaikki ovat todettu kuolleeksi lääkärin toimesta. Osa on ollut jo mätänemistilassa.

Se, mitä heidän sieluilleen on tapahtunut, synnin palkan jälkeen, en tiedä. Toivottavasti Jumalan armo on käynyt oikeudesta Kristuksen tähden. Mutta lopullinen tuomari on Jumala.

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila Vastaus kommenttiin #23

Kuollut mikä kuollut - arkkuun pantaessa, joo. Loistavaa logiikkaa ja päättelyä.

Vaan nyt on kysymys juuri siitä, mitä sielulle tapahtuu ruumiillisen kuoleman jälkeen.

"Autuas tietämättömyytesi" todistaa nähdäkseni sen, ettet halua uskoa Jumalan sanaan.

"Mutta ilman uskoa on mahdoton olla otollinen; sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät." Hebrealaiskirje 11:6

Meidän tulee uskoa, vielä kerran USKOA, Jumalan sanaan, jos haluamme iankaikkisen elämän. Muotoviisaaseen tai näennäisvaatimattomaan haikailuun en kiinnittäisi sieluani.

Totta on silti tämä, mitä lopuksi kirjoitit: "Mutta lopullinen tuomari on Jumala."

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset